Allmänna villkor för Tinks kontoinformationstjänster och betalningsinitieringstjänster
Dessa allmänna villkor (“Villkoren”) gäller för åtkomst till och användning
av Tjänsterna (enligt definition i punkt 2 nedan) som tillhandahålls av Tink AB, organisationsnummer
556898-2192, (”Tink”, ”vi”, ”oss” eller ”våra”).
Tink, ett svenskt aktiebolag med säte i Stockholm, är ett betalningsinstitut som tillhandahåller
kontoinformationstjänster och betalningsinitieringstjänster. Tjänsterna bedrivs med stöd av tillstånd från den
svenska Finansinspektionen som utövar tillsyn över Tink. Du finner våra kontaktuppgifter i avsnitt 18 nedan. Mer
information om Tink hittar du på vår webbplats, consumer.tink.com (”Webbplatsen”).
Villkoren samt andra villkor som du kan komma att godkänna vid användning av Tjänsterna utgör ett avtal mellan
dig som använder Tjänsterna, alternativt den juridiska person som du representerar om Tjänsterna tillhandahålls
den juridiska personen och inte dig personligen (”användaren” eller ”du”), och Tink
(“Avtalet”). Observera bestämmelserna i punkt 7.1 nedan beträffande ansvar i förhållande till betalkonton
och andra konton som du innehar tillsammans med någon annan eller konto som innehas av en juridisk person.
Som framgår av punkt 12 i Villkoren upphör Avtalet normalt att gälla så snart vi har fullgjort den Tjänst du
beställt. Om förutsättningarna i punkt 5 är uppfyllda fortsätter istället Avtalet att gälla tills det sägs upp
av dig eller Tink.
Villkoren, som är en viktig del av Avtalet, finns också tillgängliga via Webbplatsen.
Läs igenom Villkoren noggrant innan du godkänner dem och ingår Avtalet. Om du inte godtar alla bestämmelser i
Villkoren har du inte rätt att använda Tjänsterna.
Om du har frågor om Villkoren är du välkommen att kontakta oss via consumer-contact@tink.com
(fullständig kontaktinformation finns i punkt 18 i Villkoren).
- ALLMÄNT
- Genom att använda Tjänsterna ingår du Avtalet och godkänner att du har läst, förstått och godkänt
dessa Villkor.
- För att få använda Tjänsterna måste du vara minst 18 år och/eller i övrigt behörig att ingå Avtalet
samt acceptera att vara bunden av Villkoren.
- Genom att använda Tjänsterna ger du behörighet till Tink att få tillgång till dina
inloggningsuppgifter hos berörd bank, betaltjänstleverantör eller annan verksamhetsutövare (“Externa
Inloggningsuppgifter”) enligt anvisningarna i respektive Tjänst. När du gör detta ger du ditt
uttryckliga medgivande till och uppdrar åt Tink att för din räkning använda dina Externa
Inloggningsuppgifter för att genomföra Tjänsterna i enlighet med vad som framgår nedan i punkterna
2, 3 och 4.
- Du ansvarar för att du har rätt att använda de Externa inloggningsuppgifterna och den information
som hämtas i Tjänsterna.
- Tjänsterna förmedlas till dig via någon av våra samarbetspartners (”Partner”) som
tillhandahåller en eller flera egna tjänster till dig (”Partnertjänst”) och där det finns ett
behov av att Tink tillhandahåller Tjänsterna till dig för att Partnertjänsten ska ha önskvärd
funktionalitet. Vänligen observera att Tink endast ansvarar för de tjänster som tillhandahålls av
Tink enligt dessa Villkor, och att Partnertjänster tillhandahålls till dig av respektive Partner i
enlighet med de villkor som gäller för Partnertjänsten ifråga. Mer information om hur Tjänsterna
fungerar finner du nedan. Information om Partnertjänster tillhandahålls av respektive Partner.
- Du godkänner att all kommunikation med Tink gällande Tjänsterna sker online, via e-post eller annat
digitalt media. Villkoren kan på begäran tillhandahållas genom något varaktigt medium. Vårt
huvudsakliga språk för kommunikation är svenska eller annat officiellt språk på de marknader
Tjänsterna tillhandahålls.
- TJÄNSTER
- Villkoren gäller när vi tillhandhåller kontoinformationstjänster och/eller
betalningsinitieringstjänster (gemensamt benämnda ”Tjänsterna”). Bestämmelser om
kontoinformationstjänster finns i punkt 3 och bestämmelser om betalningsinitieringstjänster i punkt
4.
- KONTOINFORMATIONSTJÄNST
- Genom Tinks kontoinformationstjänst (”Kontoinformationstjänsten”) låter vi dig som innehavare
av ett eller flera konton eller, när Kontoinformationstjänsten utförs för en juridisk person,
representant för den juridiska personen som innehar sådant konto, på ett snabbt och säkert sätt
identifiera dig och bestämma att sammanställd information om och från ett eller fler konton
tillhörande dig eller den juridiska personen (”Informationen”) tillgängliggörs till Partners
såsom exempelvis banker, finansiella institut och andra verksamhetsutövare i samband med utförandet
av Partnertjänster. Kontoinformationstjänsten förutsätter alltid att du lämnar ditt uttryckliga
medgivande till att vi utför Kontoinformationstjänsten och inom ramen för den samlar in relevant
information om och från dina bankkonton samt tillgängliggör Informationen vidare till den eller de
Partners du har anvisat.
- Tink kan hämta in information om betalkonton, kredit- eller betalkortskonton, sparkonton,
investeringssparkonton m.m. En förutsättning för att Kontoinformationstjänsten ska kunna utföras är
att kontot är tillgängligt online.
- Kontoinformationstjänsten görs tillgänglig för dig inom ramen för en Partnertjänst. Innan
Kontoinformationstjänsten initieras presenteras en lista över tillgängliga tredje parter, banker
eller andra verksamhetsutövare som det är möjligt att hämta Informationen från (”Informationskällan”).
Med utgångspunkt från den presenterade listan väljer du den Informationskälla du vill hämta
Informationen från. I nästa steg presenteras information om att Kontoinformationstjänsten kommer att
utföras av Tink. Innan Kontoinformationstjänsten påbörjas måste du acceptera villkoren för tjänstens
genomförande och lämna ditt uttryckliga medgivande till tjänstens genomförande. I samma steg
presenteras också information om hur Tink behandlar dina personuppgifter. När vi har tagit emot din
begäran om genomförande av Kontoinformationstjänsten identifierar du dig gentemot Informationskällan
på så sätt som denne begär genom användande av Externa Inloggningsuppgifter. I samband med detta
skickas omedelbart en förfrågan till Informationskällan om inhämtande av Informationen, varvid Tink
hämtar Informationen om det/de konto(n) som du uppdragit åt Tink att hämta Information om. Så snart
Informationen har inhämtats görs den tillgänglig för av dig anvisad Partner vilket innebär att
Kontoinformationstjänsten har fullgjorts.
- För det fall Kontoinformationstjänsten utförs under ett Ramavtal (se
punkt 5 nedan) kommer Tink att, efter att ditt uttryckliga medgivande har erhållits av Tink och en
första identifiering av dig har genomförts gentemot Informationskällan, kunna uppdatera den
inhämtade Informationen automatiskt gentemot Informationskällan under den period som
Informationskällan tillåter, vilket kan variera från fall till fall. I vissa fall kommer dock en
uppdatering av Informationen kräva ett nytt samtycke och att du identifierar dig på nytt för varje
uppdatering gentemot Informationskällan.
- Tiden för att genomföra hämtningen av data varierar beroende på den tid det tar för identifiering
gentemot Informationskällan och hur mycket information som ska hämtas, men genomförs så snart som
möjligt efter ditt medgivande till tjänstens genomförande.
- BETALNINGSINITIERINGSTJÄNST
- Genom Tinks betalningsinitieringstjänst (”Betalningsinitieringstjänsten”) kan du begära
initiering av en betalningsorder från något av dina betalkonton hos din bank där kontot är
tillgängligt online till dina egna eller andras konton. Genom att begära att vi genomför
Betalningsinitieringstjänsten lämnar du också ditt uttryckliga medgivande till att vi genomför
tjänsten.
- Du använder Betalningsinitieringstjänsten genom att, varje gång du vill initiera en betalning eller
en överföring, i Betalningsinitieringstjänsten
- begära att betalningen/överföringen initieras,
- lämna uppgifter om vilket av dina konton betalningen ska initieras från,
- ange kontot för mottagandet av betalningen, och/eller
- ange eventuellt OCR nr/meddelande, enligt anvisningarna.
Beroende på funktionaliteten hos respektive Partnertjänst kan uppgifter som rör
betalningsmottagaren, såsom namn,
OCR-nummer och mottagarkonto, också komma att lämnas till oss direkt från Partnern, varvid du
ansvarar för att
säkerställa att de lämnade uppgifterna är korrekta.
- När information om betalningsmottagare och mottagarkonto har fyllts i väljer du vilken bank du vill
initiera betalningsordern från. För att förenkla för dig och säkerställa att du lämnar rätt
information om det konto en betalning ska initieras från genomför vi vanligtvis en
Kontoinformationstjänst varigenom vi presenterar en lista över dina tillgängliga konton hos den
valda banken. Detta förfarande tillämpas på de marknader och i förhållande till de Partnertjänster
där lämpliga förutsättningar föreligger. Kontoinformationstjänsten förutsätter att du accepterar
villkoren för tjänstens genomförande och att du lämnar ditt uttryckliga medgivande till att den
genomförs (läs mer om Kontoinformationstjänsten i punkt 3). I nästa steg väljer du det konto du vill
initiera betalningen från och genom att gentemot din bank, på så sätt som banken begär, använda dina
Externa inloggningsuppgifter, begära att Betalningsinitieringstjänsten genomförs. Tink utför
därefter Betalningsinitieringstjänsten och erhåller information från din bank om huruvida
betalningen har initierats eller avvisats av din bank. Så snart Betalningsinitieringstjänsten har
genomförts delger vi dig, samt av dig anvisad Partner, en sammanfattning av betalningsinitieringen,
varefter Betalningsinitieringstjänsten har fullgjorts. Användning av
Betalningsinitieringstjänsten innefattar i vissa Partnertjänster därutöver att en
Kontoinformationstjänst också utförs efter att Betalningsinitieringstjänsten har utförts för att
verifiera att en betalning har genomförts med framgång. Din begäran om genomförande av
Betalningsinitieringstjänsten innebär därför att du också lämnar ditt uttryckliga medgivande till
genomförande av Kontoinformationstjänsten och att information om initierad betalning i förekommande
fall lämnas till den Partner som du anvisat.
- En order att utföra en Betalningsinitieringstjänst anses alltid mottagen av Tink samma dag som den
godkänts av dig. När du har godkänt en initiering av en betalning kan den inte återkallas. Så snart
du har godkänt initieringen genomförs den av Tink vilket innebär att din bank tar emot en
betalningsorder. Observera att genomförande av själva betalningen utförs av din bank och att detta
kan komma att ske en annan dag än den dag då du hos Tink har godkänt och bekräftat initieringen av
betalningen.
- Du ansvarar för att informationen som du fyller i för utförandet av initieringen är korrekt och att
du har täckning på berört konto. Tink ansvarar för att utföra initieringen, det vill säga för att en
betalningsorder kommuniceras till den bank där du har ditt bankkonto.
- Om initieringen inte kan genomföras kommer Tink att meddela dig om detta. Genomförandet av
betalningen görs av banken och är under bankens ansvar. Tidpunkten för genomförandet av betalningen
beror på berörd banks genomförandetider.
- Om du misstänker att en betalning som baseras på en betalningsinitiering har gjorts utan ditt
godkännande eller har gjorts felaktigt ansvarar du för att så snart som möjligt från att du fått
kännedom om detta rapportera det till din bank för det konto som betalningen har gjorts från, enligt
bankens instruktioner. Om du inte gör detta kan du bli betalningsansvarig för transaktionen.
- Om du inte underrättat din bank om obehöriga transaktioner:
- så snart som möjligt från att du har fått vetskap om dessa, eller
- inom 13 månader från att beloppen belastat kontot,
så ansvarar du för hela beloppet.
- Du kan också bli betalningsansvarig för obehörigt initierade transaktioner om de kunnat
genomföras
på grund av att du inte skyddat dina Externa Inloggningsuppgifter och/eller din tekniska
utrustning.
RAMAVTAL
- Som framgår av punkt 12 i Villkoren upphör Avtalet
normalt att
gälla
när vi har fullgjort den Tjänst du beställt. Vid tillhandhållande av
Kontoinformationstjänster
kan
det förekomma att en önskad funktionalitet hos en Partnertjänst kräver återkommande
hämtning av
Information från ditt konto där du också medger att uppgifterna tillgängliggörs till
Partnern i
fråga ett antal upprepade gånger under en period.
- I den mån det krävs för Partnertjänsten i fråga lämnar du genom att acceptera Villkoren
ditt
medgivande till återkommande hämtningar av Information enligt punkterna 3.3 och 5.1
ovan. Med
stöd
av ditt medgivande kommer vi då inom ramen för Kontinformationtjänsten att uppdatera
Informationen
upp till 4 gånger per dag under en period om högst 90 dagar från ditt medgivande. Efter
denna
tidsperiod har löpt ut krävs ett nytt medgivande från dig för en fortsatt löpande
uppdatering.
Beroende på den metod som tillämpas av din bank kan ett nytt medgivande i stället krävas
för
varje
hämtning.
- Om och när du samtycker till återkommande hämtningar av Information enligt punkt 5.1
ovan
innebär
det att Kontoinformationstjänsten tillhandhålls över tid, till skillnad mot vad som
gäller när
du
begär enstaka hämtningar av Information. I de fall du har lämnat ditt medgivande till
återkommande
hämtningar gäller därför Avtalet tillsvidare och till dess att du eller vi har sagt upp
Avtalet.
Ett
sådant tillsvidareavtal benämns i Villkoren ”Ramavtal”. Bestämmelser om avtalstid
och
uppsägning hittar du i punkt 12 nedan.
AVGIFTER
- Tink tillhandahåller Tjänsterna kostnadsfritt till dig. Trafikavgifter till din
mobiloperatör
eller
internetleverantör kan tillkomma. För Partnertjänster gäller respektive Partners priser
och
användarvillkor.
MER OM DITT ANSVAR FÖR ANVÄNDNING AV TJÄNSTERNA
- Du ansvarar för att du har rätt att använda de Externa
Inloggningsuppgifterna och att du har behörighet att beställa respektive Tjänst.
Observera att
detta
gäller också i förhållande till betalkonton och andra konton som du innehar tillsammans
med
någon
annan eller konto som innehas av en juridisk person (bolag eller annan organisation).
- Utöver vad som angetts ovan ansvarar du också för och garanterar att:
- din användning av Tjänsterna sker enligt Villkoren och tillämpliga lagar och regler.
- du håller dina Externa Inloggningsuppgifter skyddade mot obehörig åtkomst.
- du håller din tekniska utrustning skyddad mot obehörigt nyttjande, t.ex. med telefonlåskod,
eller dina
egna
biometriska kännetecken (t.ex. fingeravtrycksläsare).
- du vid misstanke eller kännedom om obehörig användning av Tjänsterna eller din tekniska
utrustning,
snarast
meddelar Tink.
- den information du själv lämnar i Tjänsterna är korrekt, aktuell och komplett.
- den information du själv lämnar i Tjänsterna inte gör intrång i någon annans rättigheter
eller
annars
står i
strid med lag eller annans rätt.
- du inte kopierar, modifierar, distribuerar eller publicerar innehåll som tillhandahålls av
Tink
inom
ramen
för Tjänsterna eller på annat sätt missbrukar Tjänsterna eller använder dem för andra
ändamål än
de är
ämnade för.
- du inte försöker kringgå de säkerhetsmässiga eller andra begränsningar som gäller för
Tjänsterna.
TILLGÄNGLIGHET OCH VÅRT ANSVAR
- Tjänsterna är normalt tillgängliga dygnet runt årets alla dagar. Vi kan emellertid inte
garantera
att Tjänsterna är fria från fel eller avbrott. Vi har rätt att göra ändringar i
verksamhetsmetoder,
tekniska specifikationer etc. och har alltid rätt att stänga ner Tjänsterna för
underhåll och
liknande aktiviteter. Vår målsättning är att all information i Tjänsterna ska vara
korrekt och
så
uppdaterad som möjligt. Tink kan dock inte garantera tillförlitligheten eller
korrektheten hos
informationen som finns presenterad i Tjänsterna. Tink kan inte ställas till svars för
om
Tjänsterna
ligger nere eller om någon information eller funktionalitet inte fungerar som förväntat,
annat
än
vad som följer av Tinks ansvar enligt lag.
- Hur väl Tjänsterna fungerar kan vara beroende av tjänster som tillhandahålls av tredje
part
(t.ex.
mobiloperatörer och internetleverantörer). Vi är inte ansvariga för dessa tjänster från
tredje
part.
- Tink tar inget ansvar för eventuella ekonomiska eller andra beslut du fattar baserat på
din
användning av Tjänsterna eller för tjänster eller varor du väljer att köpa från
fristående
tredje
parter eller Tinks samarbetspartners, inklusive Partners.
- Utöver vad som följer av bestämmelser i tvingande lag är Tink inte under några
omständigheter
ansvarigt gentemot dig eller något tredje part för några direkta eller indirekta
förluster eller
skador som uppstått i samband med tillhandahållandet av Tjänsterna.
- Om inte annat följer av tvingande lag ska Tinks totala ansvar för skador i anslutning
till din
användning av Tjänsterna aldrig överstiga 500 kronor.
PERSONUPPGIFTSBEHANDLING
- Tinks tillhandahållande av Tjänsterna innebär att vi behandlar uppgifter om dig.
Information om
hur
vi behandlar dina personuppgifter finner du på Webbplatsen.
KUNDKÄNNEDOMSÅTGÄRDER M.M.
- För att kunna följa gällande Penningtvättsregler kan vi komma att begära att du lämnar
viss
information till oss. Genom beställning av en Tjänst åtar du dig att tillhandahålla all
sådan
information som kan anses nödvändig för dessa syften, och du är införstådd med att
underlåtenhet
att
tillhandahålla efterfrågad information kan resultera i att en beställd Tjänst inte
utförs eller
i
andra konsekvenser, beroende på situation.
- Tink kan komma att övervaka din användning av Tjänsterna i syfte att följa gällande
Penningtvättsregler. Principerna för sådan övervakning kan variera från tid till annan
och är
beroende av förhållanden som rör användaren såsom transaktionsmönster och liknande.
BROTT MOT VILLKOREN M.M.
- Om du bryter mot Villkoren eller orsakar oss skada så har vi rätt att avsluta din
tillgång till
Tjänsten.
- Vi förbehåller oss rätten rätt att när som helst stänga av dig från användandet av
Tjänsterna om
du
bryter mot Villkoren eller annars använder Tjänsterna på ett sätt som kan orsaka Tink
eller
tredje
man skada.
- Vid misstänkta säkerhetsrisker, eller om Tink misstänker att en initierad betalning är
obehörig,
kan
Tink komma att meddela dig på det sätt som för situationen bedöms lämpligt. Tink
förbehåller sig
också rätten att när som helst spärra Kontoinformationstjänsten och
Betalningsinitieringstjänsten om
det annars finns en risk för en icke-säker användning av Tjänsterna, eller vid misstanke
om
obehörig
användning Tjänsterna. Detsamma gäller vid misstanke om bedrägeri eller annan olaglig
verksamhet.
AVTALSTID OCH UPPSÄGNING
- Respektive Tjänst tillhandahålls och genomförs omedelbart eller i nära anslutning till
att du
begär
att Tjänsten ska utföras.
- Såvida du och Tink inte har ingått ett Ramavtal (beträffande Ramavtal, se punkt 5)
upphör
Avtalet
automatiskt att gälla när vi har utfört en av dig beställd Tjänst.
- Om du och Tink har ingått ett Ramavtal (beträffande Ramavtal, se 5) löper Avtalet
tillsvidare
tills
du säger upp det genom att skicka ett e-postmeddelande till via
consumer-contact@tink.com.
För det fall du inte har begärt utförande av en Tjänst under ett Ramavtal under en
period om 365
dagar sedan Tjänsten senast utfördes på din begäran, anses Ramavtalet därmed avslutat.
Du kan
när
som helst använda Tjänsten igen genom att ingå ett nytt Ramavtal med oss.
- Avtal som utgör Ramavtal kan också sägas upp av Tink med iakttagande av en
uppsägningstid om 2
månader.
FORCE MAJEURE
- Vi inte är ansvariga för förseningar eller brister i funktionalitet eller prestanda som
vi inte
rimligen kan förutse eller som på annat sätt orsakas av faktorer utom vår rimliga
kontroll
(force
majeure), inklusive men inte begränsat till händelser såsom, bränder, översvämningar,
explosioner,
uppror, krig, orkaner, sabotage, terrorism, vandalism, olyckor, sjukdomsepidemier,
åtgärder från
regering eller myndighet, domstolsförelägganden, strejker eller andra liknande händelser
som
uppstår
trots Tinks rimliga försök för att förebygga, undvika, försena eller förmildra
effekterna av
dessa
händelser.
ÄNDRING AV VILLKOREN
- Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra Tjänsterna, ändra Villkoren eller att
sluta
tillhandahålla Tjänsterna. Om du inte godtar en ändring av Villkoren har du rätt att när
som
helst
säga upp Avtalet. Om du fortsätter att använda Tjänsterna efter att en villkorsändring
har trätt
ikraft anses du ha accepterat ändrade Villkor.
- Om Avtalet utgör ett Ramavtal (beträffande Ramavtal, se
punkt 5)
träder ändringar av Villkoren ikraft tidigast 2 månader från att du har fått information
om de
ändrade Villkoren.
- Tink har rätt att ändra Ramavtal inklusive Villkoren utan beaktande av den
2-månadersfrist som
anges
i punkt 14.2 om en ändring är av sådan karaktär att den inte påverkar dina rättigheter
som
betaltjänstanvändare eller i övrigt innebär väsentlig nackdel för dig. Ändrade Villkor
träder i
kraft i vid den tidpunkt som meddelas av Tink.
ÖVRIGT
- Tink har rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet. Vidare har
Tink
rätt
att anlita underleverantörer för fullgörandet av sina skyldigheter.
- Du har rätt att på begäran få en kopia av dessa Villkor, och är välkommen att kontakta
oss med
din
förfrågan via consumer-contact@tink.com.
- Lagstadgad information om Tjänsterna lämnas enligt tillämpliga bestämmelser på
Webbplatsen eller
via
consumer-contact@tink.com när
informationen
efterfrågas av dig.
TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTLÖSNING
- Avtalet och Villkoren ska regleras av och tolkas i enlighet med svensk lag. Om du är
bosatt i
ett
annat land än Sverige ska detta dock inte påverka tvingande rättigheter och skyldigheter
som
följer
av lag i det land inom EU/EES där respektive Tjänst genomförs (”Lokal Lag”). I
den
utsträckning svensk lag står i strid med Lokal Lag ska dock svensk lag gälla i mesta
tillåtna
utsträckning. Om det inte strider mot Lokal Lag ska tvist avgöras av svensk domstol.
KLAGOMÅL OCH TILLSYN
- Vi värnar om våra kunder. Därför är vi angelägna om att besvara dina frågor eller få
veta om du
är
missnöjd med oss och vår målsättning är att bemöta alla synpunkter snarast möjligt. För
kontakt
med
vår kundtjänst ber vi dig att vända dig till consumer-contact@tink.com
(skriv “Klagomål” i ämnesfältet). Skriftliga klagomål kan också framföras till:
Tink AB
Att: Klagomålsansvarig
Vasagatan 11
111 20 Stockholm
- Tink är ett betalningsinstitut och står under Finansinspektionens tillsyn, vilket
framgår av
företagsregistret på www.fi.se, och som också kan bekräftas genom kontakt med:
FINANSINSPEKTIONEN
Box 7821
103 97 Stockholm
+46 8 408 980 00
KONTAKTINFORMATION
- Du når oss alltid enligt följande:
Tink AB (organisationsnummer 556898-2192)
Vasagatan 11
111 20 Stockholm
E-post: consumer-contact@tink.com
Telefon: +46 8 50 90 89 00