Allmänna villkor för Tinks kontoinformationstjänster och betalningsinitieringstjänster

Dessa allmänna villkor (“Villkoren”) gäller för åtkomst till och användning av Tjänsterna (enligt definition i punkt 2 nedan) som tillhandahålls av Tink AB, organisationsnummer 556898-2192, (”Tink”, ”vi”, ”oss” eller ”våra”).

Tink, ett svenskt aktiebolag med säte i Stockholm, är ett betalningsinstitut som tillhandahåller kontoinformationstjänster och betalningsinitieringstjänster. Tjänsterna bedrivs med stöd av tillstånd från den svenska Finansinspektionen som utövar tillsyn över Tink. Du finner våra kontaktuppgifter i avsnitt 18 nedan. Mer information om Tink hittar du på vår webbplats, consumer.tink.com (”Webbplatsen”).

Villkoren samt andra villkor som du kan komma att godkänna vid användning av Tjänsterna utgör ett avtal mellan dig som använder Tjänsterna, alternativt den juridiska person som du representerar om Tjänsterna tillhandahålls den juridiska personen och inte dig personligen (”användaren” eller ”du”), och Tink (“Avtalet”). Observera bestämmelserna i punkt 7.1 nedan beträffande ansvar i förhållande till betalkonton och andra konton som du innehar tillsammans med någon annan eller konto som innehas av en juridisk person.

Som framgår av punkt 12 i Villkoren upphör Avtalet normalt att gälla så snart vi har fullgjort den Tjänst du beställt. Om förutsättningarna i punkt 5 är uppfyllda fortsätter istället Avtalet att gälla tills det sägs upp av dig eller Tink.

Villkoren, som är en viktig del av Avtalet, finns också tillgängliga via Webbplatsen.

Läs igenom Villkoren noggrant innan du godkänner dem och ingår Avtalet. Om du inte godtar alla bestämmelser i Villkoren har du inte rätt att använda Tjänsterna.

Om du har frågor om Villkoren är du välkommen att kontakta oss via consumer-contact@tink.com (fullständig kontaktinformation finns i punkt 18 i Villkoren).

  1. ALLMÄNT
    1. Genom att använda Tjänsterna ingår du Avtalet och godkänner att du har läst, förstått och godkänt dessa Villkor.
    2. För att få använda Tjänsterna måste du vara minst 18 år och/eller i övrigt behörig att ingå Avtalet samt acceptera att vara bunden av Villkoren.
    3. Genom att använda Tjänsterna ger du behörighet till Tink att få tillgång till dina inloggningsuppgifter hos berörd bank, betaltjänstleverantör eller annan verksamhetsutövare (“Externa Inloggningsuppgifter”) enligt anvisningarna i respektive Tjänst. När du gör detta ger du ditt uttryckliga medgivande till och uppdrar åt Tink att för din räkning använda dina Externa Inloggningsuppgifter för att genomföra Tjänsterna i enlighet med vad som framgår nedan i punkterna 2, 3 och 4.
    4. Du ansvarar för att du har rätt att använda de Externa inloggningsuppgifterna och den information som hämtas i Tjänsterna.
    5. Tjänsterna förmedlas till dig via någon av våra samarbetspartners (”Partner”) som tillhandahåller en eller flera egna tjänster till dig (”Partnertjänst”) och där det finns ett behov av att Tink tillhandahåller Tjänsterna till dig för att Partnertjänsten ska ha önskvärd funktionalitet. Vänligen observera att Tink endast ansvarar för de tjänster som tillhandahålls av Tink enligt dessa Villkor, och att Partnertjänster tillhandahålls till dig av respektive Partner i enlighet med de villkor som gäller för Partnertjänsten ifråga. Mer information om hur Tjänsterna fungerar finner du nedan. Information om Partnertjänster tillhandahålls av respektive Partner.
    6. Du godkänner att all kommunikation med Tink gällande Tjänsterna sker online, via e-post eller annat digitalt media. Villkoren kan på begäran tillhandahållas genom något varaktigt medium. Vårt huvudsakliga språk för kommunikation är svenska eller annat officiellt språk på de marknader Tjänsterna tillhandahålls.
  2. TJÄNSTER
    1. Villkoren gäller när vi tillhandhåller kontoinformationstjänster och/eller betalningsinitieringstjänster (gemensamt benämnda ”Tjänsterna”). Bestämmelser om kontoinformationstjänster finns i punkt 3 och bestämmelser om betalningsinitieringstjänster i punkt 4.
  3. KONTOINFORMATIONSTJÄNST
    1. Genom Tinks kontoinformationstjänst (”Kontoinformationstjänsten”) låter vi dig som innehavare av ett eller flera konton eller, när Kontoinformationstjänsten utförs för en juridisk person, representant för den juridiska personen som innehar sådant konto, på ett snabbt och säkert sätt identifiera dig och bestämma att sammanställd information om och från ett eller fler konton tillhörande dig eller den juridiska personen (”Informationen”) tillgängliggörs till Partners såsom exempelvis banker, finansiella institut och andra verksamhetsutövare i samband med utförandet av Partnertjänster. Kontoinformationstjänsten förutsätter alltid att du lämnar ditt uttryckliga medgivande till att vi utför Kontoinformationstjänsten och inom ramen för den samlar in relevant information om och från dina bankkonton samt tillgängliggör Informationen vidare till den eller de Partners du har anvisat.
    2. Tink kan hämta in information om betalkonton, kredit- eller betalkortskonton, sparkonton, investeringssparkonton m.m. En förutsättning för att Kontoinformationstjänsten ska kunna utföras är att kontot är tillgängligt online.
    3. Kontoinformationstjänsten görs tillgänglig för dig inom ramen för en Partnertjänst. Innan Kontoinformationstjänsten initieras presenteras en lista över tillgängliga tredje parter, banker eller andra verksamhetsutövare som det är möjligt att hämta Informationen från (”Informationskällan”). Med utgångspunkt från den presenterade listan väljer du den Informationskälla du vill hämta Informationen från. I nästa steg presenteras information om att Kontoinformationstjänsten kommer att utföras av Tink. Innan Kontoinformationstjänsten påbörjas måste du acceptera villkoren för tjänstens genomförande och lämna ditt uttryckliga medgivande till tjänstens genomförande. I samma steg presenteras också information om hur Tink behandlar dina personuppgifter. När vi har tagit emot din begäran om genomförande av Kontoinformationstjänsten identifierar du dig gentemot Informationskällan på så sätt som denne begär genom användande av Externa Inloggningsuppgifter. I samband med detta skickas omedelbart en förfrågan till Informationskällan om inhämtande av Informationen, varvid Tink hämtar Informationen om det/de konto(n) som du uppdragit åt Tink att hämta Information om. Så snart Informationen har inhämtats görs den tillgänglig för av dig anvisad Partner vilket innebär att Kontoinformationstjänsten har fullgjorts.
    4. För det fall Kontoinformationstjänsten utförs under ett Ramavtal (se punkt 5 nedan) kommer Tink att, efter att ditt uttryckliga medgivande har erhållits av Tink och en första identifiering av dig har genomförts gentemot Informationskällan, kunna uppdatera den inhämtade Informationen automatiskt gentemot Informationskällan under den period som Informationskällan tillåter, vilket kan variera från fall till fall. I vissa fall kommer dock en uppdatering av Informationen kräva ett nytt samtycke och att du identifierar dig på nytt för varje uppdatering gentemot Informationskällan.
    5. Tiden för att genomföra hämtningen av data varierar beroende på den tid det tar för identifiering gentemot Informationskällan och hur mycket information som ska hämtas, men genomförs så snart som möjligt efter ditt medgivande till tjänstens genomförande.
  4. BETALNINGSINITIERINGSTJÄNST
    1. Genom Tinks betalningsinitieringstjänst (”Betalningsinitieringstjänsten”) kan du begära initiering av en betalningsorder från något av dina betalkonton hos din bank där kontot är tillgängligt online till dina egna eller andras konton. Genom att begära att vi genomför Betalningsinitieringstjänsten lämnar du också ditt uttryckliga medgivande till att vi genomför tjänsten.
    2. Du använder Betalningsinitieringstjänsten genom att, varje gång du vill initiera en betalning eller en överföring, i Betalningsinitieringstjänsten
      • begära att betalningen/överföringen initieras,
      • lämna uppgifter om vilket av dina konton betalningen ska initieras från,
      • ange kontot för mottagandet av betalningen, och/eller
      • ange eventuellt OCR nr/meddelande, enligt anvisningarna.

      Beroende på funktionaliteten hos respektive Partnertjänst kan uppgifter som rör betalningsmottagaren, såsom namn, OCR-nummer och mottagarkonto, också komma att lämnas till oss direkt från Partnern, varvid du ansvarar för att säkerställa att de lämnade uppgifterna är korrekta.

    3. När information om betalningsmottagare och mottagarkonto har fyllts i väljer du vilken bank du vill initiera betalningsordern från. För att förenkla för dig och säkerställa att du lämnar rätt information om det konto en betalning ska initieras från genomför vi vanligtvis en Kontoinformationstjänst varigenom vi presenterar en lista över dina tillgängliga konton hos den valda banken. Detta förfarande tillämpas på de marknader och i förhållande till de Partnertjänster där lämpliga förutsättningar föreligger. Kontoinformationstjänsten förutsätter att du accepterar villkoren för tjänstens genomförande och att du lämnar ditt uttryckliga medgivande till att den genomförs (läs mer om Kontoinformationstjänsten i punkt 3). I nästa steg väljer du det konto du vill initiera betalningen från och genom att gentemot din bank, på så sätt som banken begär, använda dina Externa inloggningsuppgifter, begära att Betalningsinitieringstjänsten genomförs. Tink utför därefter Betalningsinitieringstjänsten och erhåller information från din bank om huruvida betalningen har initierats eller avvisats av din bank. Så snart Betalningsinitieringstjänsten har genomförts delger vi dig, samt av dig anvisad Partner, en sammanfattning av betalningsinitieringen, varefter Betalningsinitieringstjänsten har fullgjorts. Användning av Betalningsinitieringstjänsten innefattar i vissa Partnertjänster därutöver att en Kontoinformationstjänst också utförs efter att Betalningsinitieringstjänsten har utförts för att verifiera att en betalning har genomförts med framgång. Din begäran om genomförande av Betalningsinitieringstjänsten innebär därför att du också lämnar ditt uttryckliga medgivande till genomförande av Kontoinformationstjänsten och att information om initierad betalning i förekommande fall lämnas till den Partner som du anvisat.
    4. En order att utföra en Betalningsinitieringstjänst anses alltid mottagen av Tink samma dag som den godkänts av dig. När du har godkänt en initiering av en betalning kan den inte återkallas. Så snart du har godkänt initieringen genomförs den av Tink vilket innebär att din bank tar emot en betalningsorder. Observera att genomförande av själva betalningen utförs av din bank och att detta kan komma att ske en annan dag än den dag då du hos Tink har godkänt och bekräftat initieringen av betalningen.
    5. Du ansvarar för att informationen som du fyller i för utförandet av initieringen är korrekt och att du har täckning på berört konto. Tink ansvarar för att utföra initieringen, det vill säga för att en betalningsorder kommuniceras till den bank där du har ditt bankkonto.
    6. Om initieringen inte kan genomföras kommer Tink att meddela dig om detta. Genomförandet av betalningen görs av banken och är under bankens ansvar. Tidpunkten för genomförandet av betalningen beror på berörd banks genomförandetider.
    7. Om du misstänker att en betalning som baseras på en betalningsinitiering har gjorts utan ditt godkännande eller har gjorts felaktigt ansvarar du för att så snart som möjligt från att du fått kännedom om detta rapportera det till din bank för det konto som betalningen har gjorts från, enligt bankens instruktioner. Om du inte gör detta kan du bli betalningsansvarig för transaktionen.
    8. Om du inte underrättat din bank om obehöriga transaktioner:
      • så snart som möjligt från att du har fått vetskap om dessa, eller
      • inom 13 månader från att beloppen belastat kontot,

      så ansvarar du för hela beloppet.

    9. Du kan också bli betalningsansvarig för obehörigt initierade transaktioner om de kunnat genomföras på grund av att du inte skyddat dina Externa Inloggningsuppgifter och/eller din tekniska utrustning.
  5. RAMAVTAL
    1. Som framgår av punkt 12 i Villkoren upphör Avtalet normalt att gälla när vi har fullgjort den Tjänst du beställt. Vid tillhandhållande av Kontoinformationstjänster kan det förekomma att en önskad funktionalitet hos en Partnertjänst kräver återkommande hämtning av Information från ditt konto där du också medger att uppgifterna tillgängliggörs till Partnern i fråga ett antal upprepade gånger under en period.
    2. I den mån det krävs för Partnertjänsten i fråga lämnar du genom att acceptera Villkoren ditt medgivande till återkommande hämtningar av Information enligt punkterna 3.3 och 5.1 ovan. Med stöd av ditt medgivande kommer vi då inom ramen för Kontinformationtjänsten att uppdatera Informationen upp till 4 gånger per dag under en period om högst 90 dagar från ditt medgivande. Efter denna tidsperiod har löpt ut krävs ett nytt medgivande från dig för en fortsatt löpande uppdatering. Beroende på den metod som tillämpas av din bank kan ett nytt medgivande i stället krävas för varje hämtning.
    3. Om och när du samtycker till återkommande hämtningar av Information enligt punkt 5.1 ovan innebär det att Kontoinformationstjänsten tillhandhålls över tid, till skillnad mot vad som gäller när du begär enstaka hämtningar av Information. I de fall du har lämnat ditt medgivande till återkommande hämtningar gäller därför Avtalet tillsvidare och till dess att du eller vi har sagt upp Avtalet. Ett sådant tillsvidareavtal benämns i Villkoren ”Ramavtal”. Bestämmelser om avtalstid och uppsägning hittar du i punkt 12 nedan.
  6. AVGIFTER
    1. Tink tillhandahåller Tjänsterna kostnadsfritt till dig. Trafikavgifter till din mobiloperatör eller internetleverantör kan tillkomma. För Partnertjänster gäller respektive Partners priser och användarvillkor.
  7. MER OM DITT ANSVAR FÖR ANVÄNDNING AV TJÄNSTERNA
    1. Du ansvarar för att du har rätt att använda de Externa Inloggningsuppgifterna och att du har behörighet att beställa respektive Tjänst. Observera att detta gäller också i förhållande till betalkonton och andra konton som du innehar tillsammans med någon annan eller konto som innehas av en juridisk person (bolag eller annan organisation).
    2. Utöver vad som angetts ovan ansvarar du också för och garanterar att:
      • din användning av Tjänsterna sker enligt Villkoren och tillämpliga lagar och regler.
      • du håller dina Externa Inloggningsuppgifter skyddade mot obehörig åtkomst.
      • du håller din tekniska utrustning skyddad mot obehörigt nyttjande, t.ex. med telefonlåskod, eller dina egna biometriska kännetecken (t.ex. fingeravtrycksläsare).
      • du vid misstanke eller kännedom om obehörig användning av Tjänsterna eller din tekniska utrustning, snarast meddelar Tink.
      • den information du själv lämnar i Tjänsterna är korrekt, aktuell och komplett.
      • den information du själv lämnar i Tjänsterna inte gör intrång i någon annans rättigheter eller annars står i strid med lag eller annans rätt.
      • du inte kopierar, modifierar, distribuerar eller publicerar innehåll som tillhandahålls av Tink inom ramen för Tjänsterna eller på annat sätt missbrukar Tjänsterna eller använder dem för andra ändamål än de är ämnade för.
      • du inte försöker kringgå de säkerhetsmässiga eller andra begränsningar som gäller för Tjänsterna.
  8. TILLGÄNGLIGHET OCH VÅRT ANSVAR
    1. Tjänsterna är normalt tillgängliga dygnet runt årets alla dagar. Vi kan emellertid inte garantera att Tjänsterna är fria från fel eller avbrott. Vi har rätt att göra ändringar i verksamhetsmetoder, tekniska specifikationer etc. och har alltid rätt att stänga ner Tjänsterna för underhåll och liknande aktiviteter. Vår målsättning är att all information i Tjänsterna ska vara korrekt och så uppdaterad som möjligt. Tink kan dock inte garantera tillförlitligheten eller korrektheten hos informationen som finns presenterad i Tjänsterna. Tink kan inte ställas till svars för om Tjänsterna ligger nere eller om någon information eller funktionalitet inte fungerar som förväntat, annat än vad som följer av Tinks ansvar enligt lag.
    2. Hur väl Tjänsterna fungerar kan vara beroende av tjänster som tillhandahålls av tredje part (t.ex. mobiloperatörer och internetleverantörer). Vi är inte ansvariga för dessa tjänster från tredje part.
    3. Tink tar inget ansvar för eventuella ekonomiska eller andra beslut du fattar baserat på din användning av Tjänsterna eller för tjänster eller varor du väljer att köpa från fristående tredje parter eller Tinks samarbetspartners, inklusive Partners.
    4. Utöver vad som följer av bestämmelser i tvingande lag är Tink inte under några omständigheter ansvarigt gentemot dig eller något tredje part för några direkta eller indirekta förluster eller skador som uppstått i samband med tillhandahållandet av Tjänsterna.
    5. Om inte annat följer av tvingande lag ska Tinks totala ansvar för skador i anslutning till din användning av Tjänsterna aldrig överstiga 500 kronor.
  9. PERSONUPPGIFTSBEHANDLING
    1. Tinks tillhandahållande av Tjänsterna innebär att vi behandlar uppgifter om dig. Information om hur vi behandlar dina personuppgifter finner du på Webbplatsen.
  10. KUNDKÄNNEDOMSÅTGÄRDER M.M.
    1. För att kunna följa gällande Penningtvättsregler kan vi komma att begära att du lämnar viss information till oss. Genom beställning av en Tjänst åtar du dig att tillhandahålla all sådan information som kan anses nödvändig för dessa syften, och du är införstådd med att underlåtenhet att tillhandahålla efterfrågad information kan resultera i att en beställd Tjänst inte utförs eller i andra konsekvenser, beroende på situation.
    2. Tink kan komma att övervaka din användning av Tjänsterna i syfte att följa gällande Penningtvättsregler. Principerna för sådan övervakning kan variera från tid till annan och är beroende av förhållanden som rör användaren såsom transaktionsmönster och liknande.
  11. BROTT MOT VILLKOREN M.M.
    1. Om du bryter mot Villkoren eller orsakar oss skada så har vi rätt att avsluta din tillgång till Tjänsten.
    2. Vi förbehåller oss rätten rätt att när som helst stänga av dig från användandet av Tjänsterna om du bryter mot Villkoren eller annars använder Tjänsterna på ett sätt som kan orsaka Tink eller tredje man skada.
    3. Vid misstänkta säkerhetsrisker, eller om Tink misstänker att en initierad betalning är obehörig, kan Tink komma att meddela dig på det sätt som för situationen bedöms lämpligt. Tink förbehåller sig också rätten att när som helst spärra Kontoinformationstjänsten och Betalningsinitieringstjänsten om det annars finns en risk för en icke-säker användning av Tjänsterna, eller vid misstanke om obehörig användning Tjänsterna. Detsamma gäller vid misstanke om bedrägeri eller annan olaglig verksamhet.
  12. AVTALSTID OCH UPPSÄGNING
    1. Respektive Tjänst tillhandahålls och genomförs omedelbart eller i nära anslutning till att du begär att Tjänsten ska utföras.
    2. Såvida du och Tink inte har ingått ett Ramavtal (beträffande Ramavtal, se punkt 5) upphör Avtalet automatiskt att gälla när vi har utfört en av dig beställd Tjänst.
    3. Om du och Tink har ingått ett Ramavtal (beträffande Ramavtal, se 5) löper Avtalet tillsvidare tills du säger upp det genom att skicka ett e-postmeddelande till via consumer-contact@tink.com. För det fall du inte har begärt utförande av en Tjänst under ett Ramavtal under en period om 365 dagar sedan Tjänsten senast utfördes på din begäran, anses Ramavtalet därmed avslutat. Du kan när som helst använda Tjänsten igen genom att ingå ett nytt Ramavtal med oss.
    4. Avtal som utgör Ramavtal kan också sägas upp av Tink med iakttagande av en uppsägningstid om 2 månader.
  13. FORCE MAJEURE
    1. Vi inte är ansvariga för förseningar eller brister i funktionalitet eller prestanda som vi inte rimligen kan förutse eller som på annat sätt orsakas av faktorer utom vår rimliga kontroll (force majeure), inklusive men inte begränsat till händelser såsom, bränder, översvämningar, explosioner, uppror, krig, orkaner, sabotage, terrorism, vandalism, olyckor, sjukdomsepidemier, åtgärder från regering eller myndighet, domstolsförelägganden, strejker eller andra liknande händelser som uppstår trots Tinks rimliga försök för att förebygga, undvika, försena eller förmildra effekterna av dessa händelser.
  14. ÄNDRING AV VILLKOREN
    1. Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra Tjänsterna, ändra Villkoren eller att sluta tillhandahålla Tjänsterna. Om du inte godtar en ändring av Villkoren har du rätt att när som helst säga upp Avtalet. Om du fortsätter att använda Tjänsterna efter att en villkorsändring har trätt ikraft anses du ha accepterat ändrade Villkor.
    2. Om Avtalet utgör ett Ramavtal (beträffande Ramavtal, se punkt 5) träder ändringar av Villkoren ikraft tidigast 2 månader från att du har fått information om de ändrade Villkoren.
    3. Tink har rätt att ändra Ramavtal inklusive Villkoren utan beaktande av den 2-månadersfrist som anges i punkt 14.2 om en ändring är av sådan karaktär att den inte påverkar dina rättigheter som betaltjänstanvändare eller i övrigt innebär väsentlig nackdel för dig. Ändrade Villkor träder i kraft i vid den tidpunkt som meddelas av Tink.
  15. ÖVRIGT
    1. Tink har rätt att överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Avtalet. Vidare har Tink rätt att anlita underleverantörer för fullgörandet av sina skyldigheter.
    2. Du har rätt att på begäran få en kopia av dessa Villkor, och är välkommen att kontakta oss med din förfrågan via consumer-contact@tink.com.
    3. Lagstadgad information om Tjänsterna lämnas enligt tillämpliga bestämmelser på Webbplatsen eller via consumer-contact@tink.com när informationen efterfrågas av dig.
  16. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTLÖSNING
    1. Avtalet och Villkoren ska regleras av och tolkas i enlighet med svensk lag. Om du är bosatt i ett annat land än Sverige ska detta dock inte påverka tvingande rättigheter och skyldigheter som följer av lag i det land inom EU/EES där respektive Tjänst genomförs (”Lokal Lag”). I den utsträckning svensk lag står i strid med Lokal Lag ska dock svensk lag gälla i mesta tillåtna utsträckning. Om det inte strider mot Lokal Lag ska tvist avgöras av svensk domstol.
  17. KLAGOMÅL OCH TILLSYN
    1. Vi värnar om våra kunder. Därför är vi angelägna om att besvara dina frågor eller få veta om du är missnöjd med oss och vår målsättning är att bemöta alla synpunkter snarast möjligt. För kontakt med vår kundtjänst ber vi dig att vända dig till consumer-contact@tink.com (skriv “Klagomål” i ämnesfältet). Skriftliga klagomål kan också framföras till:

      Tink AB

      Att: Klagomålsansvarig

      Vasagatan 11

      111 20 Stockholm

    2. Tink är ett betalningsinstitut och står under Finansinspektionens tillsyn, vilket framgår av företagsregistret på www.fi.se, och som också kan bekräftas genom kontakt med:

      FINANSINSPEKTIONEN

      Box 7821

      103 97 Stockholm

      +46 8 408 980 00

  18. KONTAKTINFORMATION
    1. Du når oss alltid enligt följande:

      Tink AB (organisationsnummer 556898-2192)

      Vasagatan 11

      111 20 Stockholm

      E-post: consumer-contact@tink.com

      Telefon: +46 8 50 90 89 00